2018. október 13., szombat

Gumihal patkolás


2019 október 15.

Korábbi (2018 okt.) bejegyzésem frissítésre szorult, sok mindent változtattam azóta a módszeren. Új blogot nem készítettem, így egy helyen van minden, amit e-témában írtam. 



Legtöbbször én is sima jig-fejjel horgászom, szeretem, mert egyszerűen és sérülésmentesen tudom kifordítani a csuka szájából. Meg elég ritkán akad el.
Viszont vannak olyan időszakok, amikor - főleg az öregebb krokik - csak játsza
nak, odavernek a guminak, általában alulról. Na, ilyenkor jól jön a patkó, vagy más néven stinger! 

Érdekes tapasztalatom, hogy a kisebbek általában mohón kapnak, jól akadnak a sima jig horgon, a nagyobbak, ha éppen nem éhesek, sokkal finnyásabbak. A "kóstolgatós, odaverős" időszakban 3 rávágásból általában 2 lemarad patkó nélkül.

Íme néhány példa az elmúlt év "kóstolgatós" csukáiból:













 Tudom, 12 cm alatt "nem illik" patkolni, sokan bíráltak eme "szabály" megsértéséért, de ha sorban akadnak le a csukáim, muszály patkolt gumira cserélnem! (8-10 cm-es gumikat használok.)




  Néha a sügerek is csak kóstolgatnak:





A balin is sokszor mellévág. De ilyenkor is megakadhat! :-)




Ha eldöntöttük, hogy patkolunk, hogyan fogjunk hozzá?

Ezt egy 8cm-es Savage Gear Cannibal gumin mutatom be:

A legegyszerűbb, bár kissé költséges, ha bemegyünk egy horgászboltba, és veszünk egy "stinger"-t. Általában 3 db. van egy tasakban.



Kb. ez a méret jó egy 8 cm-es gumihoz.



Fűzőtűvel való átszúrás után:



Persze magunk is el tudjuk készíteni: én 0,45 mm vastag bevont drótot használok, ebből készítem az előkéimet is. A krimpelő hüvely egy-lyukú 1 mm belső átmérőjű, 10 mm hosszú. A fenti, kész előkén 8-as horog van, én inkább 6-ost használok. 
Íme a kész előke: 



Még biztonságosabb és elegánsabb patkót (stingert) készíthetünk, ha két hüvelyt húzunk fel a drót közepére, majd a drótot mindkét hüvelyen visszafűzzük. Ha pár mm-el túlhúzzuk a csövön, majd krimpelés után, a túlhúzott részre még egy csepp pillanatragasztót is teszünk, szuper biztos patkót gyártottunk!





Talán nem kéne ilyen mániákusan törekednem a biztonságos krimpelésre, de miután egy harcsa kicibálta a drótot a hüvelyéből, majd távozott a horoggal, óvatosabb lettem.


Vigyázat, a Savage Gear krimpelő fogóján vannak rece nélküli helyek, nehogy abba tegyük a hüvelyt! Látszik is a fotón a síma falú hüvely, lehet, hogy én is ezt a hibát követtem el!.




Lehet, hogy kicsit hosszú a 4 centis (horog nélkül) stinger a 8 centis gumihoz?



Készítsünk el egy 3.5 cm-est:
Ezt úgy a legegyszerűbb megcsinálni, hogy előre levágjuk a drótból a kiszámított végleges méretet. Esetünkben. 2 x 35=70 mm, ehhez még hozzá kell adni 2x10=20 mm-t a hüvelyben levő dupla drót miatt, meg még 2x2 mm-t a hüvelyből kilépő drót túlnyúlásaira.
Összesen 94 mm, tehát ekkora drótot kell levágni. (A hüvely 10 mm hosszú)
Az elkészítés, majd befűzés után ilyen lesz:



Megmutatom az általam használt jig-et és a krimpelő hüvelyt:




Eredményes csukázást mindenkinek! Görbüljön!


Korábban - amikor még nem ismertem a krimpelés technikáját, meg nem is voltak hozzá való eszközeim, kisebb horgokkal, 14-es citerahúrból is készítettem patkókat, elsősorban sügerezéshez. Ez kissé komplikált, ma már nem használom. Inkább a fent bemutatott módon készítem a patkóimat. Azért megmutatom ezt is, hátha valakinek megtetszik. Nem kell hozzá sem fogó, krimpelő hüvely. Hangszerboltban beszerezhető a 14, vagy 18-as citerahúr.





Itt jöhet egy kis pillanatragasztó:









9 megjegyzés:

  1. Tanulságos bejegyzés!
    Nem is hallottam még gumipatkolásról!
    Az ember mindig tanul....

    VálaszTörlés
  2. Egy horgásztól tanultam,akit bosszantott,hogy sok hala lemarad. Engem meg az zavart, hogy ha nem akad a jig, a csuka fogai meg belemélyednek a gumiba,akkor a bevágás után szétszakad a gumi.

    VálaszTörlés
  3. Az a kérdésem, hogy az alsó drilling miatt nem akad-e jobban a gumi az aljnövényzetbe, a hinaras lerothadó száraiba, vagy a sziklákba, meder fenekén nyugvó faágakba. Javíts ki, de ha összességében nézzük nem ugyanannyi gumi kopik el? Vagy a drilling leszakad, a gumi pedig megmenekül?

    VálaszTörlés
  4. Általában igaz, amit írsz, én csatornákon horgászom mostanában, ott a tökleveles szélén huzogatom, nem eresztem a hínárba, inkább fölötte egy picivel. Ha mégis hínárt fog, gond nélkül ki lehet pöccinteni, vagy szakítani, a 19-es fonottnak, vagy az 50-es FC előkének ez nem gond. A gumit sem viseli meg.
    Persze a bedőlt fa a leggonoszab, amikor olyan helyen horgászom, akkor védett horgos jig-et használok. Ezt szintén 14-es citerahúrból fabrikálom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Értem!
      Köszi!

      Követem a blogod!
      👍😁👍

      Törlés
    2. Én is követném a tiéd, de még nem tudom, hogyan kell beállítani.(Kezdő vagyok, mint blogger.) Egyébként eddig is nézegettem sokat, mert nagyon jó.

      Törlés
    3. Megtaláltam, beállítottam!

      Törlés
  5. Mai tapasztalataim az utolsó két fotón! :-)

    VálaszTörlés
  6. JSM's sister company, JSM, is taking the technology
    JSM Entertainment Group and JSM 의정부 출장안마 have 광명 출장마사지 formed 제천 출장샵 a 서귀포 출장안마 joint venture to provide the iGaming Platforms across iGaming. The agreement sees the 구미 출장샵

    VálaszTörlés